Water en vuur - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Annabel Zante - WaarBenJij.nu Water en vuur - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Annabel Zante - WaarBenJij.nu

Water en vuur

Blijf op de hoogte en volg Annabel

10 November 2015 | Verenigd Koninkrijk, Brighton

En of Lewes me heeft verrast! Maar niet alleen de avond zelf, ook het weer. Er moest natuurlijk een einde komen aan alle dagen met zon, alle dagen dat je winterjas in de kast kon blijven hangen, dat té mooie, té niet Engelse weer. Ik zal proberen jullie een impressie te geven van mijn donkere, koude, natte avond in Lewes ;-)

Omdat we waren gewaarschuwd dat het openbaar vervoer naar Lewes een ramp zou zijn op de avond zelf, hadden we van tevoren tickets geboekt voor een andere bus. Na allemaal goed en wel een ticket te hebben, kwamen we erachter dat we tickets op twee verschillende tijden hadden geboekt. Oeps! Uiteindelijk opgelost, maar ben daardoor met wat andere mensen naar Lewes gegaan die ik daarvoor nog niet had ontmoet. En dat was ook nergens voor nodig, want het was hartstikke gezellig!

Dus om half 5 in het donker de bus in, en na een lange file aangekomen in Lewes. Toen we weggingen uit Brighton 'regende het honden en katten', maar tot onze verbazing stapten we wat later uit de bus in een droog Lewes. Ondanks dat ik al drie keer in Lewes ben geweest, was ik volledig gedesoriënteerd. Waar ik altijd gebouwen probeer te onthouden (kaartlezen is sowieso een ramp!), zien die er natuurlijk heel anders uit bij daglicht ;-)

Maar gelukkig waren er genoeg andere mensen, dus we zijn gelijk de mensen in kostuum gaan volgen. Aangezien die mee zouden lopen in één van de parades moesten ze sowieso de goede kant op gaan! Tijdens wat getwijfel over wat we wilden eten in een straat met curry-trucks, hamburger-trucks, gepofte kastanjes-trucks en noem maar op, zagen we opeens aan het eind een oranje gloed. Dat moest een parade zijn!

Omdat het de hele middag zulk slecht weer was geweest, was het gelukkig niet zo druk. Waar er normaal 50.000 mensen op een Bonfire Night afkomen waren het er dit keer 'maar' 30.000. Dat gaf een klein meisje als mij mooi de ruimte om me naar de voorste rij te wurmen om het spektakel te zien.

En wat voor spektakel dat het was! Hordes mensen in gestreepte truien - die laten zien bij welke Bonfire Society je hoort - die door de straten lopen met toortsen, brandende kruizen, brandende olievaten en gigantische Union Jacks en vaandels. Zo nu en dan werd er een honderdduizendklapper (of tienduizend, of duizend) afgestoken en er werden constant rotjes alle kanten op gegooid.

Maar ja, als de wind uit het westen komt en Lewes ten oosten van Brighton ligt, dan ga je toch een keer de regen krijgen die Brighton al is gepasseerd. Als verzopen katjes zijn we onderweg een kroeg ingedoken om even op te drogen, maar daarna weer op pad om een bonfire te zien. Er zijn verschillende locaties in Lewes waar vuren worden aangestoken. Voor de meeste moet je betalen, maar de bonfire site van de Commercial Square Bonfire Society (CSBS) is gratiesz. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen.

Dus toen we een effigy - een soort kleine carnavalswagen van papier mache - tegenkwamen van Sepp Blatter zijn we die gaan volgen naar het grasveld van de CSBS. Tijdens het wachten konden we door de bomen al mooi vuurwerk zien van andere societies. Helaas werd het vuur pas om 22:00 aangestoken, terwijl onze bus om 23:00 alweer naar Brighton vertrok. Na even toe te hebben gekeken hoe het aardig natte kampvuur flauwtjes ging branden, zijn we richting onze 'ophaalplek' gelopen.

... wat achteraf de beste plek was! Tijdens het lopen hoorde je overal om je heen vuurwerk, en toen we bij de brug kwamen over de rivier de Ouze wist je niet waar je moest kijken. Ik overdrijf oprecht niet (moeilijk te geloven als iemand als ik dat zeg haha) als ik zeg dat dat het mooiste vuurwerk was dat ik ooit heb gezien! Van goude vuurwerkregens tot bloemen in de lucht met ieder blaadje een andere kleur vuurwerk. En het ging maar door, en door, en door. Volgens Kate gaat er op zo'n avond voor meer dan 30,000 pond aan vuurwerk de lucht in!

Aan de ene kant was het jammer dat we om 23:00 alweer terug gingen met de bus, maar na 5 uur in Lewes te hebben gelopen en nat te zijn geregend, verlang je ook wel een beetje naar je bed. Al met al was het een ontzettend gave avond, en ik zou er graag weer een keer voor naar teruggaan naar de UK!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annabel

Hi guys! De komende vier maanden zal ik vertoeven in Groot-Brittannië, in het zuidelijke stadje Brighton. Hier zal ik, als deel van mijn master-programma, gaan studeren aan de University of Sussex bij de master Energy Policy for Sustainability. De komende tijd zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen in Engeland! X Annabel

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 7126

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 15 December 2015

Buitenlands semester - Brighton

Landen bezocht: